De beslissing van het kabinet om de scholen ook na 6 april dicht te houden of juist weer te openen, wordt pas genomen als de uitkomsten van een cruciaal rapport van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) binnen zijn, vertelt minister Arie Slob (Onderwijs) dinsdagavond in het televisieprogramma Op1.
Het lijkt aannemelijk dat scholen langer gesloten blijven, aangezien het RIVM in gesprek met Nieuwsuur heeft bevestigd dat het onderzoek, waar zes weken voor zijn uitgetrokken, dinsdag van start is gegaan.
Het RIVM zegt daarnaast voor 6 april geen uitkomsten te verwachten. Slob klonk gedecideerd over die uitspraak: “Als duidelijk wordt dat het rapport pas na 6 april zal verschijnen, dan zal de maatregel om de scholen nog niet te openen verlengd worden tot een latere datum.”
De minister vertelt bij Op1 echter dat er nog niets duidelijk is over de definitieve looptijd van het onderzoek. Mocht het RIVM daar de volledige zes weken voor nodig hebben, betekent dat dat de scholen op z’n vroegst begin mei heropend worden.
Focus van het onderzoek
Medio maart werd het onderzoek door Slob aangekondigd. Het RIVM gaat honderd gezinnen waarin een familielid besmet is geraakt met het coronavirus onderzoeken en focust zich onder meer op de impact die dat heeft op kinderen. De rol van jongeren bij de verspreiding van het virus staat centraal in het onderzoek.
Slob hoopt woensdag een duidelijk antwoord te krijgen op de vraag wanneer de uitkomsten van het onderzoek beschikbaar zijn. “We willen de beslissing om de scholen te openen nemen op basis van Nederlands onderzoek. Daar wachten we op.”
Maak kennis met Leefstijl: Samen Mediawijs
Zoals we kinderen wegwijs maken in de wereld, moeten we hen ook wegwijs maken in de digitale wereld. Dat kan met de Leefstijl-module Samen Mediawijs. Een aanvulling op de korte media-educatie opdrachten binnen het huidige Leefstijl-materiaal. Neem contact op met één van onze adviseurs voor meer informatie.
Binnen het onderwijs spelen sociaal-emotionele vaardigheden en normen en waarden een belangrijke rol. Met het Leefstijl-programma worden jongeren hiervan bewustgemaakt. Samen met klasgenoten doen ze activiteiten en opdrachten die het besef van ‘goed omgaan met elkaar’ versterken. Het bevorderen van positieve groepsrelaties speelt in de Leefstijl-lessen een grote rol. Niet alleen het individu wordt sterker, maar ook de groep. Bekijk hier de lesmethode.