Hoe zouden je leerlingen jouw didactische vaardigheden beoordelen? Dat is niet iets alledaags om te bespreken met je leerlingen. In de Staat van het onderwijs is te zien hoe Nederlandse vo-leerlingen vinden dat hun docent scoort op verschillende didactische aspecten, ook in vergelijking met leerlingen uit andere landen.
Nederlandse docenten zijn duidelijk
Drie kwart van de Nederlandse vo-leerlingen vindt dat hun leraren, vaker dan leraren uit andere landen, duidelijk uitleggen. Ook zijn de docenten volgens hen duidelijk over de verwachtingen bij bijvoorbeeld een toets. 69% van de leerlingen geeft aan dat hun docent leerlingen vraagt om uit te leggen hoe ze een opgave hebben opgelost. En ze vinden dat de docent duidelijke leerdoelen stelt. Dit is positief, want uit onderzoek blijkt dat docenten die duidelijk uitleggen en duidelijke leerdoelen stellen, goed presterende studenten hebben (Schneider en Preckel, 2017).
Percentage Nederlandse vo-leerlingen dat vindt dat hun docent…
Maar geven niet zoveel feedback
Uit datzelfde onderzoek blijkt echter ook dat feedback geven een positief effect heeft op de prestaties van studenten. En dat doen Nederlandse docenten, volgens de leerlingen, minder vaak: 22% van de leerlingen vindt dat hun docent leerlingen feedback geeft op sterke en zwakke vaardigheden. Ook zouden docenten nog kunnen verbeteren op de volgende gebieden:
Hoe denk je dat jij scoort op deze didactische vaardigheden? En wat zouden jouw leerlingen vinden?
Geef een reactie