BLOG 1
Opdrachtgestuurd Onderwijs, ook wel bekend als OgO, is ontstaan vanuit het streven mbo-studenten meer te betrekken en te motiveren bij de lesstof van het handelsonderwijs. Deze innovatieve aanpak kwam voort uit gesprekken die we met handelsscholen voerden. Daar werd duidelijk dat er behoefte is aan iets extra’s om studenten te boeien, al sluiten de huidige leermiddelen goed aan bij de beroepspraktijk. Rond de publicatie van de nieuwe dossiers is daarom de werkgroep Opdrachtgestuurd Onderwijs (OgO) opgericht met vertegenwoordigers uit het handelsonderwijs. Hun opdracht: lesmateriaal ontwikkelen dat voorziet in de behoefte die is aangegeven.
Dit is waar OgO over gaat:
1. Praktijkgericht onderwijs: we leggen de nadruk op de dagelijkse werkzaamheden in de retail, zodat studenten zich direct kunnen voorbereiden op hun toekomstige carrière.
2. Concrete beroepsopdrachten: deze dagelijkse werkzaamheden zijn vertaald naar tastbare en haalbare beroepstaken voor studenten.
3. Koppeling met kennis en vaardigheden: onze opdrachten sluiten naadloos aan bij de vakinhoudelijke kennis en beroepsvaardigheden in het kwalificatiedossier, en kunnen eenvoudig worden geïntegreerd in het curriculum.
4. Samenwerking: studenten werken in groepen en leren van en met elkaar, wat de betrokkenheid en het begrip bevordert (peercoaching). Studenten doen individueel ervaring op bij verschillende BPV-bedrijven. Door bij OgO samen te werken, maken ze ook kennis met allerlei innovatieve en commerciële vormen van de BPV-bedrijven van andere studenten.
5. Thematische indeling: de opdrachten zijn georganiseerd rond duidelijke thema’s die aansluiten bij de dagelijkse werkzaamheden in de retail.
6. Opbouwende moeilijkheidsgraad: de opdrachten worden geleidelijk aan complexer (beginner, gevorderd, expert) om studenten voor te bereiden op praktijkexamens en proeven van bekwaamheid.
7. Integratie: de inhoud van leerwerkboeken is een-op-een gekoppeld met de thema’s en beroepstaken. Benodigde vakkennis en beroepsvaardigheden zijn rechtstreeks gekoppeld waardoor de student herkent waar hij aan werkt.
Het concept van Opdrachtgestuurd Onderwijs is omgezet naar concrete leermiddelen binnen de digitale leeromgeving van Sarphati | Retail in het schooljaar 2020-2021 als voorbereiding op de nieuwe KD’s. Drie handelsscholen (ROC Nijmegen, ROC van Twente en DaVinci College) namen deel aan de pilot waarin de didactische aanpak en integratie van leermiddelen zijn getest. De evaluatie van deze pilot was buitengewoon positief. Vanaf het schooljaar 2022-2023 is Opdrachtgestuurd Onderwijs naadloos geïntegreerd in de nieuwe (deel)bundels, zonder extra kosten. Zo vormt OgO een waardevolle aanvulling op het bestaande lesmateriaal met realistische praktijkopdrachten die theorie en praktijk verenigen.
Met het aanbod van Opdrachtgestuurd Onderwijs heeft Boom Beroepsonderwijs is een volledig en onderscheidend leermiddelenpakket ontwikkeld. De kracht ervan ligt in de nauwe samenwerking met scholen en docenten, waarbij nieuwe uitgaven en onderwijsconcepten gezamenlijk worden ontwikkeld. Opdrachtgestuurd Onderwijs is er voor:
Bekijk ook blog 2, blog 3, blog 4, blog 5 of blog 6 van deze serie.
Geef een reactie