BLOG 2
Opdrachtgestuurd Onderwijs (OgO) streeft ernaar studenten zo goed mogelijk voor te bereiden op hun toekomstige carrière. In deze blogserie delen we de kern van Opdrachtgestuurd Onderwijs en geven we docenten praktische tips voor een succesvolle implementatie. Deze keer duiken we dieper in het 4C/ID-model, oftewel: het 4-componenten-instructiemodel.
Het 4C/ID-model is een slim didactisch (ontwerp)model dat uitgaat van vier afzonderlijke componenten. Alle componenten zijn te herkennen in Opdrachtgestuurd Onderwijs:
1. leertaken (bij OgO: beroepstaken),
2. ondersteunende informatie,
3. just-in-time informatie (3),
4. deeltaakoefeningen.
Component 1: leertaken (beroepstaken)
Tijdens het leren combineren we kennis en vaardigheden. Er is ook aandacht voor hoe een student zich gedraagt tijdens het uitvoeren van zijn of haar opdracht. De taken zijn in stukjes verdeeld en gaan over verschillende herkenbare en concrete praktijksituaties.
De moeilijkheidsgraad van de beroepstaken is oplopend. De student krijgt hier begeleiding in, maar de intensiteit van de begeleiding neemt af en de moeilijkheid en complexiteit van de opdrachten neemt toe bij het doorlopen van de beroepstaken. Zo wordt de student voorbereid om zelfstandig de taken uit te voeren die horen bij het niveau van het praktijkexamen of de proeve van bekwaamheid.
Component 2: ondersteunende informatie
Om niet-routinematige aspecten van beroepstaken beter te begrijpen, bieden we ter ondersteuning relevante (vak)kennis aan. Deze kennis biedt oplossingen voor problemen die studenten kunnen tegenkomen bij opdrachten. De informatie is gemakkelijk bereikbaar via de digitale bronnen in onze online leeromgeving en staat ook in de leerwerkboeken.
Component 3: just-in-time (procedurele) informatie
Voor een goede uitvoering van taken is procedurele informatie nodig. Volgens het 4C/ID-model ontvangen studenten deze informatie op het moment dat ze deze nodig hebben. Voorbeelden van deze just-in-time informatie zijn: een stappenplan, een handleiding of een instructie voor het uitvoeren van de opdracht.
Component 4: Deeltaakoefening of vaardigheidstraining
Deeltaakoefeningen en vaardigheidstrainingen helpen bij het automatiseren van routinematige handelingen binnen beroepstaken. Hierbij worden kennis, vaardigheden en attitude geïntegreerd.
Het 4C/ID-model kent vier belangrijke fasen: verbinden, opbouwen, inpassen en coachen. Het helpt studenten om complexe onderwerpen beter te begrijpen, net zoals puzzelstukjes die samen een geheel vormen.
· Verbinden: het begint met het verbinden van nieuwe kennis met wat studenten al weten. Dit helpt hen om te begrijpen hoe alles samenhangt.
· Opbouwen: studenten leren stap voor stap, waarbij ze nieuwe kennis toevoegen aan wat ze al weten. Zo groeien hun vaardigheden en begrip.
· Inpassen: studenten leren door echte situaties en praktijkvoorbeelden. Dit maakt de theorie relevant voor het echte leven.
· Coachen: een mentor, zoals een docent of medestudenten, biedt studenten feedback en moedigt aan om te groeien.
Met het aanbod van Opdrachtgestuurd Onderwijs heeft Boom Beroepsonderwijs is een volledig en onderscheidend leermiddelenpakket ontwikkeld. De kracht ervan ligt in de nauwe samenwerking met scholen en docenten, waarbij nieuwe uitgaven en onderwijsconcepten gezamenlijk worden ontwikkeld. Opdrachtgestuurd Onderwijs is er voor:
Bekijk ook blog 1, blog 3, blog 4, blog 5 of blog 6 van deze serie.
Geef een reactie