EEN GESPREK TUSSEN JAN SLOOIJER EN ANDRE SEPPENWOOLDE VAN ROC VAN TWENTE
BLOG 5
Jan Slooijer, docent Retail theorie, en Andre Seppenwoolde, docent Commerciële economie & Retail-Skills, gaan met elkaar in gesprek. In dit gesprek delen Jan en Andre hun inzichten over het effectief combineren van theoretisch onderwijs en praktische toepassing in het klaslokaal. Ze bespreken hoe deze aanpak studenten voorbereidt op de beroepspraktijk en wat de waarde is van samenwerking en competentieontwikkeling binnen het onderwijsproces.
Jan: ‘De BPV-voorbereiding is soms best wel lastig voor klassen. Hoe werkt dit bij Opdrachtgestuurd Onderwijs?’
Andre: ‘Doordat studenten bij Opdrachtgestuurd Onderwijs bezig zijn met de dagelijkse beroepspraktijk, zijn ze veel beter voorbereid op de BPV. Alles wat ze tijdens de BPV moeten leren, hebben ze dan al een keer gedaan in een veilige omgeving, in de school of in een simulatieomgeving.’
Jan: ‘Dat is wel een heel mooie bijdrage, geweldig. Je kunt dus zeggen dat ze goed voorbereid worden op de BPV, maar ook al op de examens die daar plaatsvinden. Eigenlijk bereik je zo meerdere doelen op hetzelfde moment.’
Andre: ‘Het is mooi dat die aansluiting er is tussen theorie en praktijk; dat jij het in jouw lessen in de theorie kunt uitleggen, en dat ik dat in de praktijk kan laten toepassen. Het is ook mooi dat het leerproces inzichtelijk wordt.’
Jan: ‘Ik begrijp de meerwaarde voor een vak als commerciële economie. Zijn er nog andere theoretische onderdelen waar je de aansluiting tussen theorie en praktijk ziet?’
Andre: ‘Ja, je hebt natuurlijk vakken als Loopbaan en burgerschap of Loopbaanontwikkeling. De student ontwikkelt zich ook in verschillende vaardigheden doordat hij praktisch bezig is. Samenwerken is bijvoorbeeld één vaardigheid, communiceren met elkaar is een andere. Het maken van presentaties, het geven van een pitch voor een groep mensen zijn bijvoorbeeld allemaal onderdelen die terugkomen binnen Opdrachtgestuurd Onderwijs. Op die manier kunnen ook weer meerdere vakken daar hun eigen invulling aan geven.’
Jan: ‘Zie je nou ook bijvoorbeeld dat er binnen zo’n groepje iemand opstaat die zo’n beetje de leider is, en dat er anderen zijn die meelopen, dus dat je een soort rolverdeling krijgt?’
Andre: ‘Ja, dat verschilt een beetje per niveau. Bij niveau 2 zie je toch wel dat ze heel erg veel samenwerken met elkaar. En je ziet dat ze het ook wel een beetje spannend vinden om de leiding te nemen. Bij de hogere niveaus, niveau 3 of 4, daar zie je dat daar echt al iemand opstaat die de leiding neemt binnen dat groepje, en dat die ook een beetje de taken verdeelt. Dus je ziet eigenlijk dat competenties die horen bij de hogere niveaus al op een heel simpele manier op dat niveau al aan boord komen.’
Jan: ’Ja, en een thema dat bijvoorbeeld terugkomt is personeelsmanagement. Daar leren ze al over in een schoolse omgeving. Ze leren bijvoorbeeld hoe ze mensen moeten aansturen, of hoe ze mensen moeten aannemen.’
Andre: ‘Precies, iets wat ze weer kunnen gebruiken bij hun BPV. En daarmee sluit je ook weer aan op de 21e-eeuwse vaardigheden.’
Jan: ’Ik heb het idee dat deze jas jou goed past, of niet?’
Andre: ‘Ja, ik vind het ontzettend leuk om coachend bezig te zijn met studenten. Door jou hebben ze vanuit de theorie een bepaalde basis gekregen. Die theorie kunnen ze dan in de praktijk bij mij bij Opdrachtgestuurd Onderwijs toepassen. Dat werk fantastisch, daar ben ik blij mee!’
Met het aanbod van Opdrachtgestuurd Onderwijs heeft Boom Beroepsonderwijs is een volledig en onderscheidend leermiddelenpakket ontwikkeld. De kracht ervan ligt in de nauwe samenwerking met scholen en docenten, waarbij nieuwe uitgaven en onderwijsconcepten gezamenlijk worden ontwikkeld. Opdrachtgestuurd Onderwijs is er voor:
Geef een reactie