Met de start van de Week tegen pesten besteden we wat extra aandacht aan pesten. Tijdens je carrière als docent krijg je waarschijnlijk vroeg of laat te maken met het thema. Natuurlijk wil je dit niet, maar toch vindt het op elke school plaats.
Pesten is een complex probleem. Natuurlijk is het belangrijk om het bespreekbaar te maken tijdens de les, maar uiteindelijk kan je het niet alleen oplossen. Volgens onderzoek van socioloog Johannes Ashwin Rambaran is pesten geen individueel probleem, maar een groepsproces. Daarom moet de aanpak van pesten school breed zijn. De meest effectieve aanpak is het drie lagen beleid.
1. Algemene preventie pesten
Als school ligt de algemene preventie bij het zorgen dat iedereen zich veilig en fijn voelt, waardoor zowel studenten als docenten met plezier naar school gaan. Dit doe je door positief met elkaar te communiceren en heldere omgangsregels te maken. Bij de algemene preventie ligt de nadruk op gevoelens bespreekbaar maken en oplossingsgericht kijken naar conflicten. Ook betekent het dat kinderen en jongeren leren omgaan met de verschillen in de klas; verschillen in sociale en culturele achtergrond, in religie en gewoonten en in waarden en normen.
2. Specifieke preventie pesten
Specifieke preventie is pesten bespreekbaar maken op school. Dit kan bijvoorbeeld door met de klas een boek te lezen, een film of toneelstuk bekijken met als thema pesten zonder dat er daadwerkelijk een pestsituatie speelt. Ga in gesprek over de gevolgen van pesten en wat je kunt doen om het tegen te houden. Maar besteed ook aandacht aan online pesten en verantwoord internetgebruik.
Door algemene en specifieke preventie te combineren kunnen op jouw school veel pestsituaties voorkomen worden. Wel moet er aandacht aan besteed blijven worden. Leefstijl biedt hiervoor praktische thema’s met lessuggesties.
3. Interventie Sta op tegen pesten!
Als er desondanks de preventies toch gepest wordt, moet het zo snel mogelijk stoppen. Een interventie hiervoor kan bijvoorbeeld de Sta op tegen pesten! aanpak zijn, gebaseerd op de Engelse No Blame interventie. Sta op tegen pesten! is een snelle, oplossingsgerichte aanpak waarbij het groepsproces centraal staat. De leerlingen worden geconfronteerd met de effecten van hun gedrag, waarbij zowel de pester als het slachtoffer de kans krijgen hun gedrag positief te veranderen. Met deze aanpak stop het pesten meestal binnen een week.
Met Leefstijl werk je preventief aan een veilige omgeving waarin pesten geen kans krijgt. Mocht het toch de kop opsteken, bieden we het extra interventieprogramma Sta op tegen pesten! Met het extra programma Sta op tegen pesten! wordt pesten effectief aangepakt. In drie gespreksrondes wordt het zeven stappenplan doorlopen, gebaseerd op de Engelse No Blame-methode. Door leerlingen te betrekken wordt pestgedrag geen individueel probleem maar een situatie waar de groep zelf invloed op uit kan oefenen.
Geef een reactie