We zijn altijd en overal online. Dat zie je ook aan ons koopgedrag. Een toenemend aantal klanten bestelt en koopt online bij retailondernemingen zoals supermarkten en witgoedwarenhuizen. Veel van deze bedrijven bieden mogelijkheden aan voor online bestellen en bezorgen. Er is daarom een sterk groeiende vraag naar bezorgmedewerkers. Ook zijn veel klanten bereid om voor extra service te betalen.
Het nieuwe keuzedeel Bezorgmedewerker sluit naadloos aan op deze ontwikkelingen. Het is relevant voor ongeschoolde werknemers bij bedrijven die goederen of producten bij klanten (laten) bezorgen. Of voor werkzoekenden met interesse in het bezorgen van producten en het verlenen van aanvullende services. Ook is het keuzedeel bedoeld voor medewerkers die zich willen bij- of omscholen tot bezorgmedewerker. de student leert met dit keuzedeel dmv veel gevarieerde opdrachten, zichzelf krachtig neer te zetten als verbindende factor tussen bedrijf en klant.
Visitekaartje van het bedrijf
Als bezorgmedewerker sta je voor een grote uitdaging: bezorgen moet goed, snel en je moet je ook nog eens kunnen inleven in de klant. Alles draait om het gevoel dat een klant heeft bij een bedrijf, product of dienst. Ook bezorgmedewerkers spelen hierin een belangrijke rol. Sterker nog: het bij de klant bezorgen en service verlenen (denk ook aan nazorg) is de kans voor het bedrijf om te zorgen voor een positieve klantbeleving.
De student leert met dit keuzedeel door middel van veel gevarieerde opdrachten, zichzelf krachtig neer te zetten als verbindende factor tussen bedrijf en klant.
– Jaco Monen, docent Albeda College –
Werken als bezorgmedewerker in de retail betekent veel meer dan goederen veilig van A naar B verplaatsen. Je moet bijvoorbeeld productkennis hebben, goed om kunnen gaan met klantvragen, je afspraken nakomen en communicatief vaardig zijn. Dit keuzedeel bestaat, naast het eerste hoofdstuk ‘Werken met dit keuzedeel’, uit de volgende drie hoofdstukken:
1. Bezorgmedewerker Retail
‘Hoe maak ik het verschil voor de klant?’
Studenten maken kennis met interessante trends binnen de retail, zoals de toenemende aandacht voor duurzaamheid. Ook leren ze over de missie en visie van een bedrijf, en maken ze kennis met online marketingactiviteiten en e-commerce. Dit alles aan de hand van aansprekende casussen en voorbeelden van bedrijven zoals Albert Heijn, Hello Fresh en Fietskoeriers.nl.
‘’Hey, mijn naam is Jay. Ik ben 20 jaar en werk sinds twee jaar als fietskoerier. In mijn vrije tijd loop ik hard en fiets ik graag. Dat maakt de baan bij fietskoeriers zo aantrekkelijk: je doet leuk werk en je beweegt ook nog eens veel. Voordat ik werd aangenomen moest ik meefietsen met een ervaren fietskoerier. Of eigenlijk: erachteraan fietsen. Daar zat een behoorlijk tempo in. Je moet dus aardig fietsvaardig zijn en van een beetje snelheid in je werk houden. Ook moet je natuurlijk goed opletten op het verkeer, wegen en borden. Een ongeluk zit in een klein hoekje.’’
2. Voorbereiden bezorging
’Hoe bereid ik de bezorging en de rit zo goed mogelijk voor?’
Een goede voorbereiding is het halve werk. Voordat je de weg op gaat moet je natuurlijk weten welke route je gaat rijden, maar ook hoe je een voertuig controleert en welke vervoersdocumenten en interne transportmiddelen nodig zijn. Studenten maken kennis met verschillende bedrijfsprocedures (denk aan het invullen van formulieren, omgaan met digitale systemen en veiligheidsvoorschriften). Ze gaan aan de slag met praktijkopdrachten, zoals het stevig vastzetten van een lading en instructies voor een goede werkhouding (bijvoorbeeld veilig tillen).
3. Bezorgen en service verlenen
‘ Hoe zorg ik ervoor dat goederen veilig en goed bij de klant aankomen? Wat doe ik als een klant niet thuis is? Welke procedures moet ik volgen bij retourgoederen? Hoe ga ik met verschillende klanten om? Hoe verleen ik goede service?’
Studenten frissen hun verkeerskennis op en denken na over onverwachte problemen onderweg, zoals vertraging door een ongeval. Ze leren hoe ze veilig ladingen lossen en verplaatsen en hoe ze een bestelling op een juiste manier afhandelen. Niet afleveren, afrekenen en wegwezen, maar alles netjes achterlaten en bijvoorbeeld afval mee terug nemen.
Belangrijk zijn verschillende soorten betalingsmogelijkheden inclusief voor- en nadelen. Daar verdiepen studenten zich in: welke mogelijkheden zijn er bij verschillende bedrijven?
Aan de hand van casussen lossen de studenten problemen op, bijvoorbeeld: wat te doen als er schade is aan een geleverd product, of als een klant niet betaald heeft? Een tussenstap naar een oplossing is het inschakelen van hulp door een collega of leidinggevende. Bij alles wat een bezorgmedewerker doet hoort een goede beroepshouding: de manier waarop jij je gedraagt op de werkvloer. Dat is meer dan kennis en taken uitvoeren alleen.
Na het doorlopen van deze activerende opdrachten gaan de studenten aan de slag met de centrale uitdaging:
Ze maken een afspraak bij een bedrijf om een dagdeel mee te rijden met een ervaren bezorgmedewerker. Het eindproduct is een fotoverslag, waarbij ze in beeld brengen: hoe je een rit voorbereidt, hoe je spullen inlaadt, wat goed rijgedrag is en hoe de bezorging verliep. Wat viel op? Waren de klanten tevreden? Hoe merkte je dat? Wat liep er minder goed? Van het fotoverslag maken ze een aantrekkelijke presentatie en presenteren dit zo mogelijk aan het bedrijf, of aan hun medestudenten.
Kortom een geweldig leuk en inspirerend keuzedeel voor studenten Logistiek.
Geef een reactie