Voorpaginanieuws en vette krantenkop (Stentor, 23 april 2024): “Praktijkonderwijs waarschuwt voor daling van aanmeldingen leerlingen”. Verderop in de krant is […]
5x oriënteren op onze methodes
Bij de zoektocht naar een nieuwe methode wil je als docent op een goede maar ook vrijblijvende manier kunnen oriënteren. Wij helpen je daar graag bij! Wij hebben onze oriëntatiemogelijkheden uitgebreid en deze voor je op een rij gezet. Bekijk […]
Hybride docenten: de haalbare oplossing voor het lerarentekort?
Je ziet ze steeds meer. Docenten die in het onderwijs werken en ook werkzaam zijn in het bedrijfsleven. Zijn deze hybride misschien de oplossing voor het toenemende lerarentekort?
De invloed van covid-19 op het onderwijs
Verslag van gesprekken met onderwijsinspecteurs Medio maart 2020 ging de eerste tijdelijke sluiting van onderwijsinstellingen in, door de maatregelen die verspreiding van het coronavirus covid-19 tegen moesten gaan. In alle onderwijssectoren werden online toepassingen ingericht, waardoor onderwijs op afstand kon […]
De eerste lessen met DigLin MVT
Auteur Ilse Pixner Het doel van de eerste lessen met DigLin MVT is dat de studenten kennismaken met de digitale bronnenbank en dat ze beseffen wát ze kunnen leren. Leerdoelen kunnen aan de groep worden aangepast. Hieronder gaan we in […]
Achtergronden bij DigLin MVT: Trial, Error and the God Complex
Auteur Jan van Deutekom Bij de ontwikkeling van DigLin+ en DigLin MVT hebben wij inspiratie en herkenning gevonden in diverse stromingen en ideeën. Een van die ideeën is Trial, Error and the God Complex van Tim Harford. We komen uit […]
Europese onderscheiding voor digitaal leerprogramma Boom beroepsonderwijs en Friesland College
BERLIJN – Diglin MVT, het digitale taalprogramma van Boom beroepsonderwijs in samenwerking met het Friesland College heeft in Berlijn de Comenius EduMedia Siegel 2020 gekregen. Deze Europese onderscheiding werd donderdag uitgereikt door het gezaghebbende Gesellschaft für Pedagogik und Information (GPI). […]
Achtergronden bij DigLin MVT: Mastery Learning van Bloom
Auteurs Jan van Deutekom en Ineke van de Craats Bij de ontwikkeling van DigLin+ en DigLin MVT hebben wij inspiratie en herkenning gevonden in diverse stromingen en ideeën. Een van die ideeën is ‘Mastery Learning’ van Benjamin Bloom. Mastery Learning […]
Achtergronden bij DigLin MVT: Deliberate practice
Auteur Jan van Deutekom In 2006 verscheen het Cambridge Handbook of Expertise and Expert Performance van Anders Ericsson. Dit omvangrijke werk werd de standaard voor onderzoek naar ‘expertise’: de conclusie was dat expertise vrijwel zonder uitzondering ontstaat door enorme inzet. […]
Een probleem aanpakken: zo doe je dat!
De afgelopen periode werd er veel probleemoplossend vermogen gevraagd van docenten. Op afstand studenten helpen met hun studie vroeg om snelle en adequate oplossingen. Je bent als docent een voorbeeld voor je klas. Daarom is krachtig, zichtbaar en consequent optreden […]
Weer naar school & kantoor dankzij ICT
We hopen allemaal dat we na de zomervakantie weer terug naar onze vertrouwde werkplek op school of kantoor kunnen. Een aantal van de coronamaatregelen zijn al versoepeld, waardoor dat voor de meeste van ons ook wel waarschijnlijk is. En met behulp van een aantal handige technische snufjes, blijven we onze gezondheid waarborgen.