Alle leerlingen op scholen in het primair en voortgezet onderwijs moeten in de toekomst een vaste basis meekrijgen van Nederlands, Engels, rekenvaardigheid, wiskunde maar ook digitale geletterdheid en burgerschap.
Dit zogenoemde kerncurriculum omvat daarnaast kennis die leerlingen nodig hebben om de wereld te kunnen begrijpen en eraan bij te dragen. Het voorstel is die kennis in drie leerdomeinen te clusteren: Mens & Maatschappij, Natuur & Technologie, Taal & Cultuur. Door de inhoud van vakken binnen die clusters in samenhang aan te bieden leren leerlingen vakoverstijgend denken en werken. Dat adviseert het Platform Onderwijs2032 dat in opdracht van het kabinet de inhoud van het onderwijs tegen het licht heeft gehouden.
Sander Dekker
Staatssecretaris Sander Dekker schoof gisteren aan bij EenVandaag om het rapport toe te lichten. Hij is erg tevreden met het rapport waarin onder andere wordt gepleit voor burgerschap, persoonsvorming en digitale vaardigheden in het onderwijs. Geen revolutie volgens Sander Dekker, maar een evolutie. Verandering in onderwijs blijft volgens hem nodig. “Modern onderwijs beweegt ook mee met de tijd”, aldus de staatssecretaris in EenVandaag.
Fragment terugkijken
Bekijk het fragment van EenVandaag hier terug:
Verder lezen?
- Volkskrant: Onderwijs in 2032 zal te veel gemeen hebben met 2016
- NRC: Op school gaat het om wie je bent
- Rijksoverheid.nl: Dekker roept op te reageren op advies Platform Onderwijs2032
Bron foto: Christopher Jue (ANP)
Geef een reactie