Je bent een gedreven docent en wilt alles uit je studenten halen. Je wilt hen optimaal begeleiden en voorbereiden op de toekomst en de beroepspraktijk. Je wéét dat het gebruik van Office-applicaties een steeds grotere rol spelen in de beroepspraktijk en dat jouw kennis en vaardigheden op dit gebied ook je studenten een voorsprong geeft. Maar je […]
Leerling laat zien wat hij kan en waar hij trots op is
Belangrijkste onderdeel van pro-diploma: het portfolio Ook de leerlingen van het praktijkonderwijs krijgen straks een wettelijk diploma, is in politiek Den Haag besloten. Het belangrijkste onderdeel van het pro-diploma is het portfolio; een map, met daarin bewijzen van groep 1 […]
Leerlingen betrekken bij hun eigen leren
Hoe stimuleer je dat leerlingen: weten waar zij naartoe werken? nadenken over wat ze al kunnen en kennen? nadenken over wat zij nodig hebben om het leerdoel te behalen? nadenken over wat ze geleerd hebben en wat nog verbeterd kan […]
Vier manieren om breed opleiden vorm te geven
Bij niveau 2 is breed opleiden al behoorlijk ingeburgerd. Bij niveau 4 is het breed opleiden nog een terrein van zoeken en experimenteren. Dat leidt tot mooie dingen, maar ook verwarring en soms ook een Babylonische spraakverwarring. Heeft iedereen dezelfde definitie […]
Wat gaat het nieuwe pro-diploma inhouden?
StruX ondersteunt bij invulling pro-diploma De 2e editie van StruX ondersteunt je bij de invulling van het diploma van je leerlingen. Een aantal van de opdrachten is namelijk aangemerkt als portfolio-opdrachten. Wat gaat het nieuwe diploma inhouden? Alle leerlingen in […]
Ervaringen praktijkscholen met pro-diploma
‘De leerlingen hebben nu een toekomstperspectief’ Er komt ook een wettelijk diploma voor leerlingen van het praktijkonderwijs. Dit kondigde minister van Onderwijs, Arie Slob in december 2018 aan. Een aantal vooruitstrevende scholen in Nederland is allang met een pro-diploma bezig. […]
De slaag-/zakregeling keuzedelen: Hoe zit dat in 2020 precies?
Donderdag 14 november jl. kwamen een aantal roc’s in Zwolle, op initiatief van Edu’Actief, tezamen voor een halfjaarlijkse keuzedelen intervisiebijeenkomst. Docenten wisselden in een positieve en enthousiaste sfeer hun ervaringen uit. Zoals wel vaker tijdens dit soort bijeenkomsten was examinering […]
Visuele ondersteuning in StruX
Het is belangrijk dat je leerlingen begrijpen wat je wilt uitleggen. De 2e editie van StruX helpt je daarbij. Leerlingen leren beter met visuele ondersteuning. Het helpt leerlingen om de informatie beter te begrijpen en te onthouden. In StruX leggen […]
The big five
Het materiaal van DigLin+ MVT is gebouwd op een aantal pijlers.De Olifant / De UitdagingHet materiaal is gemaakt om te werken met hoge verwachtingen. Doordat de student kan werken met bronnen kan hij vrij zelfstandig aan de slag om te […]
Impliciet en expliciet leren
Auteur: Jan Deutekom Waarom weten we dat we “dit huis” en “dat huis” horen te zeggen en dat “deze huis” en “die huis” fout zijn? We hebben dit impliciet geleerd omdat Nederlands onze moedertaal is. We hebben dat zo vaak […]