BLOG 4
EEN GESPREK TUSSEN JAN SLOOIJER EN ANDRE SEPPENWOOLDE
Jan Slooijer, docent Retail theorie, en Andre Seppenwoolde, docent Commerciële economie & Retail-Skills, gaan met elkaar in gesprek over de veranderende rol als docent en de waarde van Opdrachtgestuurd Onderwijs.
Andre: ‘Jan, kun je vertellen hoe jij je lessen indeelt als theoriedocent?’
Jan: ‘Jazeker. Ik werk inmiddels al een jaar of dertig in het onderwijs en ben een beetje traditioneel opgevoed. Frontaal lesgevend, zo ben ik begonnen. Ik heb wel een ontwikkeling doorgemaakt in de jaren van frontaal naar wat meer afwisseling in de lessen.’
Wat ik nog altijd doe en heel belangrijk vind: ik begin met een kleine terugblik op de vorige les. Het heeft veel nut om te checken of alle informatie uit de vorige les een beetje is geland en is blijven hangen. Wat ik dan doe, is tien minuten, maximaal een kwartiertje, nieuwe stof uitleggen. En dan vind ik het onderwijsleergesprek wel heel interessant, want het vak dat ik geef, commerciële economie, is wel een vak waar je met z’n allen over kunt kletsen. Iedereen in de klas komt een keer aan de beurt.’
Andre: ‘Je geeft echt klassikaal les?’
Jan: ‘Ja, je bent gebonden aan dat leslokaal. Je kunt daar niet zo heel veel. In het begin deed ik het nooit, maar later maakte ik wel groepjes, zodat studenten een aantal opdrachten konden uitwerken. Later bespraken we die in de klas, maar veel meer dan dat kun je vaak niet. Het is wel de manier die klassen over het algemeen heel leuk vinden, maar niet iets om elke keer zo te doen. Om de twee, drie lessen pak ik die werkvorm. Dat is wel interessant.’
Andre: ‘Ik doe dat anders. Ik ben docent bij de praktische vakken. Jij geeft de theorielessen. Die theorie gaan ze bij mij praktisch uitwerken. Bij mij zijn ze dan dus met dat onderwerp met een bepaald thema bezig in de opdracht. Dat thema introduceer ik natuurlijk ook klassikaal. Vervolgens gaan ze echt in groepjes uiteen en zijn ze binnen dat groepje beroepsgericht bezig met de praktische vertaling naar de dagelijkse beroepspraktijk.
Ik ben dan vooral aan het coachen. Dus ik stuur aan, ik kijk waar de studenten zijn, geef ze tips en loop rond. Ik geef aan waar ze op kunnen letten, bijvoorbeeld bij het maken van een presentatieplan of bij het voorbereiden van een verkoopgesprek. En dan stuur ik eigenlijk per groepje aan dat ze naar de uitvoering gaan. Dus dat ze praktisch in de winkel, op hun stageadres of hier in een simulatiewinkel de opdracht op een andere manier praktisch gaan uitwerken.’
Jan: ‘Vind je dat niet eng Andre, dat coachen? Want dat geeft natuurlijk veel rumoer en veel toestanden en gedoe. Dat is een beetje mijn indruk. Met die groepjes is het altijd wat hectisch.’
Andre: ‘Ik zie het anders. Ze zijn echt met elkaar in gesprek. Ze praten met elkaar over het onderwerp, bijvoorbeeld over hun eigen ervaringen met het verkoopgesprek of over hun eigen ervaringen met het maken van een presentatie. Daarin leren ze ook van elkaar. Al hun ideeën komen samen als ze bijvoorbeeld een schets of een plan voor een presentatie op papier zetten. Ze werken dat dus ook allemaal uit in één plan. Dan zie je dat eigenlijk iedere student daar zijn eigen inbreng in heeft.’
Jan: ‘Dus als ik het goed begrijp, is samenwerken bij jou heel belangrijk.’
Andre: ’Ja, leren van elkaar in een veilige omgeving. Echt bezig zijn met de dagelijkse beroepspraktijk in de vorm van een thema en een beroepstaak. In kleine stapjes. Dat sluit heel mooi aan bij jouw lessen. Jij geeft dan de theorieles daarover, de student voert dat dan in de praktijk uit in mijn lessen.’
Jan: ‘Maar merk je ook dat je wat van mijn lessen terugziet in die praktische situaties? Is er herkenning dat de theorie is besproken?’
Andre: ‘Ja, je ziet die herkenning van theorie bij de student en dat die eerder is aangeboden. Dan zie je ook dat ze die eigenlijk direct naar de praktijk kunnen vertalen. Dat is ook het mooie van Opdrachtgestuurd Onderwijs en van op die manier werken. De studenten leren echt en passen bij mij in de praktijk toe wat ze aan theorie bij jou hebben geleerd. Zo is de cirkel weer rond.’
Met het aanbod van Opdrachtgestuurd Onderwijs heeft Boom Beroepsonderwijs is een volledig en onderscheidend leermiddelenpakket ontwikkeld. De kracht ervan ligt in de nauwe samenwerking met scholen en docenten, waarbij nieuwe uitgaven en onderwijsconcepten gezamenlijk worden ontwikkeld. Opdrachtgestuurd Onderwijs is er voor:
Bekijk ook blog 1, blog 2, blog 3, blog 5 of blog 6 van deze serie.
Geef een reactie